UNIVERSAL DESIGN

独自の評価法PPPによる製品の開発

Thinking of Meaningful Design by PPP

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一つの生み出されたデザインに対して,使い手は実に,個性的で多様な人々だと想定出来ます。対して、多くのデザインには必ずと言って良い程、使い易さの限界が存在します。来るべき高齢社会は使い手の多様化を加速させ、くらしの中の製品の使いにくさを増長させるものと考えられます。
tripod design は1987年以来、世界に先駆けてユニバーサルデザインの考え方を,自社のデザイン開発プロセスの中に取り込む発想に注目し,それまで主流であった標準化された製品開発の在り方を使い手主眼の洞察や検証に基づいた方法論に転換する試みを実践的に進めて参りました。
そうした研究開発の中で1996年に独自のユニバーサルデザイン評価法PPP(Product Performance Program)を市場に発表し、以来、国際的に多くの企業の製品開発やユニバーサルデザインのガイドラインづくりを支援させて頂いています。
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UNIVERSAL DESIGN  Developing products using PPP, an original evaluation method
Thinking of meaningful design using PPP
Once a design is created, a wide spectrum of people, each with their own distinct characteristics, can be expected to find uses for it.
Yet most, if not all, designs have limits to their ease of use.
Japan is a nation with a rapidly aging demographic profile. This means that users of products are diversifying, and that diversification is accelerating. We believe that as people age, a wide range of everyday products will become difficult to use.
Since it was founded in 1987, tripod design has been a global trendsetter in universal design (UD), focusing on building UD into its own design-development process. Through repeated practical application, we began the switch from standardized product development, the dominant paradigm at the time, to a methodology based on insight and testing focused squarely on the needs of the user.
It was in the course of this research and development effort that, in 1996, we announced to the market our development of the Product Performance Program (PPP), an original method for evaluating UD. Since that rollout, tripod design has used PPP to assist numerous enterprises around the world in their product-development processes and their own guidelines for UD.
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UNIVERSAL DESIGN  根据独创的pop分析法进行产品开发
对于任何一个新的设计、都能够预先设定多样性的使用对象,对于大多数设计而言、在功能以及使用性能上的好都存在着一定的局限性。即将到来的高龄化社会不仅加速了使用者的多样性发展、同时也被认为是提高了产品便利性需求的一个因素。同来设计自1987年以来在当时社会主流仍是标准化制品的开发设计时,将其转化为着眼于对使用者的洞察思考为基础的方法论的实践并作为世界范围内的先驱将通用设计的方法理论导入公司产品设计的设计开发中,一步一步推进,直到1996年对外发表了独自的通用设计PPP评价法则。并支援了国际上许多企业的产品开发与通用设计的概念传达。

EXPECTLOGY

期待学は作り手と使い手の期待較差を洞察し正当化する

Create of More than Expectation


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作り手や企業は市場に発表された自らの製品が多くのコンシューマーに「期待以上」の印象を持たれる事を心密かに望んでいます。
一方でコンシューマーに受容される事を念頭に作り出された製品の多くは「期待以上」では無く「期待通り」の印象に留まる事も多々あります。
EXPECTOLOGY(期待学)はtripod design の創設者である中川聰が2009年にそれまでのユニバーサルデザインにおける使いにくさの研究領域を「使いたい」心理という領域まで広げる事を目的に予測感性工学の研究とともに発想した全く新しい脳科学とデザインの関係に注目したデザインメソッドです。
tripod design が多くの企業参加のもとで定期的に開設して来た期待学研究会では各国の感性工学の研究者やデザイナーがその開発プロセスにおける期待と不安、感動や失望について多くの示唆や提言を披露して来ました。
現在、期待学研究会ではセンサのテクノロジーとセンシングデザインに依る研究と開発が大きなテーマとして取り組まれています。
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EXPECTOLOGY Discerning and correcting differences in expectation between producers and users
Creating more than expectation
When companies and other producers release their products on the market, their deepest desire is that those products exceed the expectations of large numbers of consumers.
Unfortunately, however keenly their developers may wish for widespread product acceptance, in most cases consumers feel the products are what they expected and nothing more.
Expectology is a design method created by the founder of tripod design, Satoshi Nakagawa, in 2009. This radically new design method, conceived alongside research into predictive kansei engineering, focuses on the relationship between design and neuroscience. Its aim is to broaden research in UD from the question of what makes things difficult to use to the psychological question of how to create things that people will want to use.
We host regular seminars on Expectology, with numerous companies participating. At these events, researchers and designers in kansei engineering from around the world present a wide range of ideas and proposals, discussing the expectations, uncertainties, moments of elation and moments of despair that occur in the development process.
Currently a major theme in these Expectology seminars is the subject of research and development combining sensor technology and sensing design.
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EXPECTOLOGY 期待学
研究生产方与使用方的期待值差并将其正当化Create of More than Expectation
制作者或者企业都希望自己开发的产品能超越绝大多数
消费者的期待值,然而过于考虑消费者要求而生产的产品则往往只是符合期待。EXPECTOLOGY(期待学)是同来设计的创立者中川聪先生于2009年想将使用困难程度的研究领域的通用设计展开扩展至「想要使用」的心理领域。并随着预测感性工学的研究得出而来的全新的注目于脑科学与设计的关联性的设计方法。同来设计还定期举行期待学研究会,会上公开了各国设计师、感性工程研究者等在开发过程中所遇到的期待与不安,感动于失望的具体案例。今后,期待学研究会将以感应的技术与感应设计问题为中心继续活跃。

SUPER SENSING DESIGN

五感とセンサ・テクノロジーを統合化するデザイン

Integrate a Sensor Technology with the Human Five Senses


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私たちは五感を駆使して日々の生活を営んでいます。一方で高度の発達したクラウド社会とその感性領域を担うセンサ・テクノロジーは急速に発達し,私たちの目に映らない領域で私たちの暮らしの情報基盤を支えていると言えます。
2010年、tripod design の主宰者である中川聰は現代のセンサ・テクノロジーの急速な進化と私たち人間が古くから有する感覚器官と脳における解釈のメカニズムに注目して、全く新しい視座からのデザインメソッドの開発に着手し始めました。
SUPER SENSINGは今まで私たちが有して来た感覚器官の対象と領域を大きく変化させる考え方です。スーパーセンシングの考え方においては先端のセンサ技術が私たちの感覚の領域や記憶等指向領域までを拡張して行くという考え方に立脚しています。
私たち人類以外の生命体の有する感覚や思考,記憶や予測のメカニズムが様ざまな生命体の脳の生態解明とともに進んで行く時、私たちのデザインと言う行為にすら新しい科学のメスが入る可能性があります。
tripod design では世界に先行して様ざまな産業に於けるセンシングのデザインとテクノロジーの有用性と可能性に着目し、新たなセンシング・デザインという産業価値創造に向けた実践的な開発と研究を行っています。
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SUPER SENSING DESIGN
Design that integrates sensor technology with the five human senses
Our five senses enable us to manage the tasks of day-to-day living. Meanwhile, sensor technology, which manages the advanced “cloud society” and its sensory domain, is developing rapidly, supporting our everyday lives with a base of knowledge beyond what our unaided eyes can reveal to us.
In 2010 Satoshi Nakagawa began remarking on today’s rapid progress in sensor technology and the mechanisms by which stimuli are interpreted in the sensory organs and brain with which we have always been equipped. As a result of these inquiries, Nakagawa embarked on the development of a design method informed by a radically new outlook.
Super Sensing is an approach that dramatically changes the domains in which our sensory organs operate and the objects on which they focus. In the Super-Sensing paradigm, advanced sensor technologies expand the realms into which our senses can reach and the fields in which they record.
Our design activities evolve along with scientific research into the senses of living things other than humans, and the mechanisms by which the brains of other creatures’ sense, think, record and predict. As they do so, we expect to discover new scientific tools with which to pursue our design inquiries.
We, tripod design are the first to focus on the usefulness and possibilities of sensing design and technologies in a wide range of industries. In so doing we are working to develop practical solutions that create value for industry in the form of new sensing designs.
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SUPER SENSING DESIGN 五感与感应技术的统合化设计
每个人都在五感的支配下进行着每天的日常生活、高度发达的网络社会与支撑这个感性领域的感应技术的急速发展,在我们肉眼所见以外的领域支持着我们日常生活的基磐。
2010年,作为同来设计掌舵人的中川聪先生开始注目于现代感应技术的急速发展与我们人类从古至今就拥有的感受器官于大脑的理解构造的关系、并以全新的视角开始设计方法的开发研究。
SUPER SENSING是将我们现在所拥有的感觉器官的感知领域扩大化的思维方式。在超感应的思维方式里立足于先端的感应技术将我们的感觉领域、记忆等拓宽至指向型领域。
人类以外的生物在感觉、思考、记忆、预测的构造伴随着脑的生态解明而进化,因此在我们设计的行为中植入全新的科学概念的可能性是存在的。同来设计将领先性的于各种产业领域中,着眼于感应设计与技术的运用性与可能性进行实践性的研究与开发创造感应设计的产业价值。
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SUPER SENSING WEB: http://www.supersensing.co
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